هشدار درباره افزايش مرگ‌هاي خاموش در نيمه دوم سال/ گازگرفتگي ۹۲۶ نفر در سال گذشته

۶ بازديد

سازمان پزشكي قانوني كشور نسبت به افزايش موارد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن در نيمه دوم سال هشدار داد و ثابت كرد بيش از 72 درصد از مرگ و ميرهاي سال گذشته در نيمه دوم سال گذشته رخ داده است. به گزارش مجله رز سازمان ملي مراقبت هاي پزشكي كشور اعلام كرده است: به دليل …

هشدار درباره افزايش مرگ‌هاي خاموش در نيمه دوم سال/ گازگرفتگي ۹۲۶ نفر در سال گذشته https://rosemag.ir/2021/09/29/هشدار-درباره-افزايش-مرگ‌هاي-خاموش-در/ Wed, 29 Sep 2021 12:50:56 0000 مجله حوادث https://rosemag.ir/2021/09/29/هشدار-درباره-افزايش-مرگ‌هاي-خاموش-در/ سازمان پزشكي قانوني كشور نسبت به افزايش موارد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن در نيمه دوم سال هشدار داد و ثابت كرد بيش از 72 درصد از مرگ و ميرهاي سال گذشته در نيمه دوم سال گذشته رخ داده است. به گزارش مجله رز سازمان ملي مراقبت هاي پزشكي كشور اعلام كرده است: به دليل …

سازمان پزشكي قانوني كشور نسبت به افزايش موارد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن در نيمه دوم سال هشدار داد و ثابت كرد بيش از 72 درصد از مرگ و ميرهاي سال گذشته در نيمه دوم سال گذشته رخ داده است.

به گزارش مجله رز سازمان ملي مراقبت هاي پزشكي كشور اعلام كرده است: به دليل سرماي هوا و افزايش استفاده از ماشين هاي گرمايش در نيمه دوم سال ، تعداد مرگ و مير ناشي از مسموميت با گاز مونوكسيد كربن در اين فصل به طور قابل توجهي بيشتر از سه ماهه اول سال است. به به سال گذشته ، از 926 فوت مسموميت با مونوكسيد كربن ، 672 نفر در اواسط سال و 254 نفر در نيمه اول جان خود را از دست دادند و تعداد كل قربانيان گاز گرفتگي سال در ماه ژانويه 169 فوت بود.

كاهش تلفات در پنج ماه امسال

بر اساس اين گزارش ، در پنج ماه نخست امسال ، تعداد تصادفات گاز 30.2 درصد كاهش يافته است ، از 235 فوت در مدت مشابه سال گذشته به 164 فوت ، در ميان 118 مرد و 46 زن در پنج ماه اول سال اين. در سال دوم همچنين در اين زمان استانهاي تهران با 33 ، آذربايجان شرقي با 15 و خراسان رضوي با 14 بيشترين تلفات را در تلفات گاز داشته اند.

هشدار پزشكي قانوني

بر اساس آمارهاي موجود ، ضمن هشدار در مورد افزايش تلفات ناشي از مسموميت با گاز مونوكسيد كربن در نيمه دوم سال ، سازمان بيمه درماني ملي در حال آزمايش نقاط نظارتي امنيتي در شكل گيري و استفاده از وسايل گرمايشي پاييزي و زمستاني است. او در پاييز و زمستان به هموطنان خود توصيه مي كند كه هنگام استفاده از موتورهاي گرمايشي كه عمدتا به سيستم گاز شهر متصل هستند ، بسيار مراقب باشند. همه شهروندان هنگام استفاده صحيح از وسايل گرمايشي ، بايد به توصيه هاي ايمني در خصوص ايمني و استفاده صحيح از وسايل گرمايشي و سطح شيب دار و دودكش اين ماشين ها توجه كنند.

مونوكسيد كربن بي رنگ ، گاز بدون بو است. منبع اصلي اين گاز احتراق ناقص نفت و گاز است ، اما مي تواند عمدتا با احتراق هر نوع سوخت ، به ويژه در محيط بسته و بدون اكسيژن توليد شود. استفاده از آبگرمكن يا بخاري هاي مورد استفاده ، چه با نقص فني و چه بدون دودكش يا دودكش بدون عملكرد مناسب در خانه ، شايع ترين علل مسموميت هستند. با گرايش اين گاز به هموگلوبين در خون ، چيزي بيشتر از اكسيژن وجود ندارد ، به طوري كه درصد افزايش در محفظه هوا ، به سرعت باعث مسموميت و اكسيژن بافت هاي مختلف بدن ، از جمله مغز و قلب مي شود. از نظر رنگ و بوي اين گاز ، حضور آن در محيط اطراف تنها بدون بروز علائم مسموميت جدي قابل مشاهده است.

علائم مسموميت با گاز شامل سردردهاي حاد ، سرگيجه ، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شكم و به دنبال آن بيهوشي ، تشنج ، كما است. شدت بيماري مي تواند علامتي هشداردهنده براي بيماران قلبي باشد.

ساير علائم مسموميت شامل سفت شدن عضلات ، افزايش تنفس ، كاهش فشار خون و گاهي اوقات تنگي مردمك است. لازم به ذكر است كه اگر فردي در اثر مسموميت با گاز مونوكسيد كربن جان ندهد ، مي تواند نقايص عصبي و رواني مانند فلج مغزي يا اختلال بالقوه را افزايش دهد. مسموميت شديد با اين گاز مي تواند كشنده باشد.

چه چيزي از اين مسموميت با گاز جلوگيري مي كند؟

1 مطمئن باشيد كه هر وسيله گرمايش قابل احتراق كه به هر نحوي با فسيل (نفت ، گاز ، زغال سنگ) كار مي كند مي تواند به طور بالقوه مونوكسيد كربن توليد كند.

2. استفاده از بخاري و بخاري نبايد بدون دودكش ها يا دودكش هاي نامناسب و غير استاندارد استفاده شود.

3. توجه داشته باشيد كه استفاده از بخاري ها بدون جريان به هيچ وجه مانع از توليد گاز مونوكسيد كربن نمي شود.

4- هرگز در فضايي محدود كه تهويه كافي ندارد (مانند آپارتمان ها ، گاراژها و …) آتش نزنيد.

5- هرگز گاراژ موتور خودرو را در داخل خانه رها نكنيد.

6. قبل از شروع وسايل گرمايش ، از سالم بودن اجاق گاز ساختمان و عاري از ترك و شكاف اطمينان حاصل كنيد و مطمئن شويد كه لوله بخاري و آبگرمكن به ديوار دودكش وصل شده اند.

7. همه كوره ها بايد داراي انحراف باد (درپوش) مناسب باشند.

هشتم اطمينان از ايمني دستگاه و سيستم اگزوز در خانه و محيط هاي كاري كه از توله سگ و مشعل استفاده مي شود.

هشتم هر دودكش گاز بايد داراي يك برنامه مستقل باشد كه منجر به فضاي بيرون مي شود و بنابراين استفاده از آبگرمكن در فضاهاي بسته يا مناطق بدون جريان هوا مجاز نيست.

10. شيب لوله هاي افقي بايد در واحدهاي مثبت و به سمت بالا قرار گيرد و ارتفاع عمودي لوله بيروني حداقل سه برابر طول افقي آن باشد.

به توجه به گرماي دودكش با روشن كردن گرمايش به كاهش گاز كمك مي كند. اگر بخاري دودكش شما سرد است ، دليل آن اين است كه محصولات احتراق و بخار سمي از دودكش خارج نمي شود ، در اين حالت ، با ترميم عيوب ، ممكن است به طور موقت در يا پنجره اي را باز كنيد تا تخليه موقت در منطقه ايجاد شود. به

به هنگام ايجاد تخليه مناسب آشپزخانه و سرويس بهداشتي ، اجتناب از آبگرمكن در حمام و تبديل شومينه به آتش در آشپزخانه ، مانند سوراخ در يخچال.

فصل سيزدهم اگر فضاي خانه خود را با رادياتور و گرمايش متوسط ​​گرم مي كنيد ، درها و پنجره ها بايد با آب بندي و بستن باز شوند تا از اتلاف گرما جلوگيري شود ، اما اگر از بخاري هاي گازي براي گرمايش محيط استفاده مي كنيد ، حتماً كمي درب خود را تهويه كنيد. به يا پنجره هاي موجود در فضا ، و از علامت گذاري و بستن كامل منافذ خود اجتناب كنيد.

به اگر در محل مسموميت دچار سردرد ، سرگيجه و حالت تهوع شديد ، فوراً آنجا را ترك كرده و در خارج از منزل به دنبال سرپناه باشيد و در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنيد.

15- اگر علائم فوق چند روز متوالي ادامه داشت ، زيرا احتمال خفيف مسموميت با گاز وجود دارد ، در اين مورد بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد.

16. رانندگان وسايل نقليه سنگين بايد از روشن كردن گاز در اتاق پيك نيك خودرو خودداري كنند تا بتوانند جداگانه بخوابند و بخوابند.

آنها براي مسموميت با مونوكسيد كربن چه مي كنند؟

در صورت آسيب ديدگي ، فوراً تخليه كرده و بلافاصله با اورژانس تماس بگيريد. علائم حياتي اضطراري را زير نظر گرفته و از باز بودن هواي اورژانسي اطمينان حاصل كنيد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.